De passie achter STARK is zoals zo veel dingen in het leven een mooie cocktail...

Cybersecurity is sinds 10 jaar een passie waar ik me volledig in kan geven. De intellectuele uitdaging om hackers te begrijpen en te proberen te slim af te zijn, gecombineerd met de snelheid waarmee dit verhaal geschreven en herschreven wordt is voor zover ik kan oordelen absoluut uniek.
Dat intellectueel proberen te vatten en daar dan de maatschappij - om het met een groot woord te zeggen - te kunnen helpen geeft een mens energie.

Vanwaar dan awareness?
Als je er in slaagt om iets complex op een eenvoudige manier over te brengen, als je de lichtjes ziet in de ogen van de mensen dat ze je verhaal begrepen hebben. Als je het gevoel krijgt mensen effectief geholpen te hebben met je kennis. Ik zou niet weten wat een sterker gevoel van appreciatie kan teweegbrengen.
Zeker, de techniek in cybersecurity is bewonderingswaardig.
Aan beide zijden jammer genoeg, want hoewel ethisch totaal verwerpelijk, is het vaak toch een technisch huzarenstukje wat hackers qua software of hardware kunnen ontwikkelen. Gelukkig doen security-firma's aan de legale kant van de strijd vaak even fascinerende zaken.
Dus jawel, de techniek achter cybersecurity mag er zeker zijn, maar in afwachting van ver gevorderde Artificiële Intelligentie kies ik toch met plezier voor de appreciatie van een mens over die van een machine.

Video is al een hobby sinds decennia.
Bewegende beelden zijn altijd al mijn ding geweest. Hoewel nog nooit eerder professioneel aangewend, is het altijd een medium geweest waar ik me volledig in kan verliezen.
Het stelt me ook in staat om de combinatie van de verschillende passies te maken.
Een animatiefilmpje maakt dat zelfs een in wezen technisch (of zelfs saai voor sommigen) verhaal toch de nodige aandacht blijft krijgen. Je kan bijzonder veel informatie overbrengen op heel korte tijd. En... het leent zich ook tot een vleugje humor.

Humor is immers een krachtig iets.
Het maakt het leven aangenaam, het zorgt ook voor net dat kleine extraatje waardoor de boodschap NOG beter blijft hangen in presentaties of filmpjes.
Ook bij de keuze van de firmanaam 'STARK' zal die humor wel gespeeld hebben.
STARK doet veel mensen misschien denken aan Tony Stark, beter gekend als 'The Iron Man'.
Een superheld die het opneemt tegen de slechterikken.
En nee, ik voel me zelf geen superheld, maar als ik via STARK mensen kan helpen om zich te verdedigen tegen de illegale praktijken van criminelen, dan zijn we toch ook al goed bezig.
Maar STARK is ook de naam van een figuur in de humoristische stripreeks 'De Blauwbloezen'.
Een kapitein in het leger die voortdurend ten aanval wil trekken tegen de vijand, ook al is die vele keren talrijker en sterker dan hem.
Wie weet zit daar nog meer gelijkenis dan initieel gedacht.
Beeldverhaal, humor en een superheld.
Beter gewapend om het tegen hackers op te nemen kan je niet zijn...

 

Bert Bleukx